Perheemme pitkään odotettu lomamatka Espanjan Kataloniaan on alkamassa koneen laskeuduttua Barcelonan lentokentälle. Kentän parkkipaikalla odottaa vuokra-auto ja lähdemme ajamaan kohti loma-asuntoamme. Soitan AirBnB –vuokraisäntä Davidin paikalliselle yhteyshenkilölle Tarragonan Lidlin pihalta, että olemme noin tunnin päässä kohteesta. Käy ilmi, että yhteyshenkilön englanninkielentaito on yhtä hyvä kuin minun espanja. Saamme kuitenkin asian hoidettua ja yhteyshenkilö on avainten kanssa vastassa asunnolla.
Välimeren ilmasto kohtelee meitä lempeästi. Kuljemme jalan rannalle ja lähikauppaan, autolla lähikaupunkeihin. Asunnolta poistumiseen ja sinne palaamiseen tarvitaan 3-4 erilaista avainta. Avainnipussa on yhteensä kuusi avainta sekä sähköportin kaukosäädin, joita kaikkia tarvitaan vuokra-asunnossa majoittumiseen. Lähetän kuvan avainnipusta Optiman johtoryhmän WhatsApp –ryhmään ja kirjoitan, että on ikävä Optima Lock™ -järjestelmää, jonka avulla näistä kaikista ovista ja porteista kulkisi yhdellä ja samalla ovikoodilla.
Puolentoista viikon loman päätyttyä lähdemme kapsäkkeinemme asunnolta aamuviideltä ehtiäksemme Norwegianin lennolle Helsinkiin. Asunnon avaimia ei voi jättää asunnon sisälle, koska asunnon ovi on lukittava mekaanisesti avaimella ulkoapäin ja ilman kulkuporttiin sopivaa avainta emme pääse ulos pienkerrostalon piha-alueelta. Ajankohta on myös niin aikainen, ettei yhteyshenkilö pääse noutamaan niitä asunnolta lähtöhetkellä. Ajamme siis toiselle puolelle kaupunkia. Muutaman herättelysoiton jälkeen yhteyshenkilömme tulee unen pöpperössä noutamaan avaimet kadulta, muchas gracias!
Loman aikana ja sen jälkeen olen pohtinut matkan asiakaskokemusta sen alusta loppuun sekä käyttämiemme palveluntarjoajien palveluprosesseja. Aika moni asia onnistuu nykyisin mobiilisti, kuten lentojen varaus ja kirjautuminen lennoille, auton varaus sekä AirBnB- asunnon vuokraus. Kommunikointi AirBnB-vuokraisännän kanssa sujui Whatsappin ja asiointi paikallisten kanssa tarvittaessa Google-kääntäjän avulla. Yllättävän sujuvaa.
Vaivalloisinta ja samalla ylivoimaisesti vanhanaikaisinta reissulla oli avainten hallinta. Niiden toimittamisesta, käyttämisestä ja palauttamisesta aiheutui ylimääräistä säätöä niin meille asiakkaille, vuokranantajalle kuin hänen yhteyshenkilölleenkin. Kaikki tämä olisi säästynyt kulunvalvontajärjestelmästä tekstiviestillä lähetetyllä kulkukoodilla. Sähköisen lukitusjärjestelmän myötä käytettävyyden lisäksi myös asunnon turvallisuus kohenisi. Itselläni turvallisuus ei ainakaan ollut ensimmäisenä mielessä, kun liikuin loman ajan rantakaduilla ne kuusi avainta uimashortsien taskussa.
AirBnB-majoituskohteena toiminut asunto on myös jonkun omaisuutta ja ehkä koti. Luulisi, että sen turva haluttaisiin taata toimivalla lukitusratkaisulla sekä ennaltaehkäistä mahdollisesta uuden avaimen teettämisestä aiheutuvia kuluja. Tämän vuoksi oli mukava palata töihin, kun tietää, että tekemistä kohtuuhintaisten kulunhallintajärjestelmien ilosanoman parissa riittää. Jos sinulla tai tuttavallasi on vuokra-asunto Espanjassa (tai ihan missä tahansa) ja etsinnässä on toimiva järjestelmä kulunvalvontaan ja avainten hallintaan, tsekkaa meidän Optima Lock™ ja Optima Access Control™ – ratkaisut!